Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) I Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) zmienił warunki gwarancji Biznesmax skierowanych do firm innowacyjnych i efektywnych ekologicznie z sektora MŚP z dopłatą do oprocentowania kredytu, dzięki czemu dostęp do finansowania jest większy a utrzymanie płynności finansowej łatwiejsze, podał bank. Maksymalna wartość gwarancji Biznesmax to 2,5 mln euro. Gwarancje Biznesmax dają firmom szerszy dostęp do kredytów na korzystniejszych warunkach, co ułatwi przetrwanie trudnego okresu przedsiębiorcom, ich klientom i pracownikom. To kolejne, obok zmian w gwarancjach de minimis, nowości wchodzące w skład pakietu pomocowego BGK.

Zmiany w gwarancjach ułatwiają zaciągnięcie kredytu i zabezpieczają jego spłatę.

 

Zmiany zasad obejmowania kredytów gwarancjami de minimis przygotowane w celu zmniejszenia skutków pandemii COVID-19 z pakietu pomocowego BGK tj.:

  • zwiększenie zakresu gwarancji do 80 proc. kwoty kredytu,
  • brak prowizji za udzielenie gwarancji,
  • wydłużenie maksymalnego okresu gwarancji z 27 do 39 miesięcy dla kredytu obrotowego

Z gwarancji będą mogły skorzystać firmy, które na 1 lutego 2020 roku nie miały zaległości w ZUS, US.

Zmiany będą obowiązywać do 31 grudnia 2020 r. z możliwością ich przedłużenia.

Wdrożenie tych zmian w bankach kredytujących zależy od decyzji tych banków.

Czym jest Gwarancja de minimis?

Jest to jedna z form pomocy de minimis udzielana w ramach dopuszczalnej pomocy publicznej na zabezpieczenie spłaty kredytu obrotowego lub inwestycyjnego dla mikro-, małego lub średniemu przedsiębiorcy (MŚP). Gwarancja de minimis, nie stanowi dotacji pieniężnej i nie wiąże się bezpośrednio z przekazaniem środków finansowych przedsiębiorcy, nie rodzi żadnych skutków podatkowych

Gwarancja de minimis jest przeznaczona dla Przedsiębiorcy, który:

  • jest rezydentem;
  • należy do sektora mikro, małych lub średnich przedsiębiorstw (według definicji unijnej rozporządzenie Komisji UE nr 651/2014 z dnia 17.06.2014 r. załącznik I dot. uznania niektórych rodzajów pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu – Dz.Urz.UEL.2014.187.1 z dnia 26.06.2014 r.);

Korzyści dla przedsiębiorców

  • dostępność do kredytu dla klientów banku z krótką historią kredytową lub nieposiadających wystarczającego majątku na zabezpieczenie kredytu,
  • zapewnienie elastyczności w zakresie dysponowania własnym majątkiem. W części objętej gwarancją de minimis, przedsiębiorca nie musi go zastawiać ani  na rzecz banku udzielającego kredytu, ani na rzecz Banku Gospodarstwa Krajowego,
  • oszczędność czasu – wszystkie formalności załatwiane są bezpośrednio w banku kredytującym jednocześnie z uzyskaniem kredytu,
  • obniżenie kosztów ustanowienia zabezpieczenia – brak opłaty za rozpatrzenie wniosku o udzielenie gwarancji.
  • obniżenie całkowitego kosztu kredytu polegające np. na przyjęciu niższej marży lub prowizji,
  • proste dokumentowanie bez obowiązku sprawozdawczego:

Wypłata przez ZUS świadczenia postojowego w związku z przestojem spowodowanym epidemia koronawirusem. Świadczenie co do zasady wynosi 2080 zł (80 proc. minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane. W przypadku zleceniobiorców, których przychód z umów cywilnoprawnych nie przekracza 1300 zł miesięcznie (50 proc. minimalnego wynagrodzenia), świadczenie postojowe wynosi sumę wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych.
Z kolei samozatrudnieni rozliczający się w formie karty podatkowej otrzymają świadczenie postojowe w wysokości 1300 zł.

Warunkiem uzyskania świadczenia jest to, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekraczał 15 681 zł (3-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia na 2020 r.).

Poza tym rozpoczęcie działalności lub zawarcie umowy musi nastąpić przed 1 lutego br.
W przypadku osób samozatrudnionych przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku musi spaść o co najmniej 15 proc. w stosunku do miesiąca poprzedniego.

Nie trzeba zawieszać działalności, ale świadczenie przysługuje także samozatrudnionym, którzy zawiesili ją po 31 stycznia br. Wnioski o wypłatę postojowego będzie przyjmował ZUS.

Samozatrudnieni – osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą

Otrzymają postojowe na warunkach jak wyżej. Ponadto państwo przejmie za takiego przedsiębiorcą na trzy miesiące (za marzec, kwiecień i maj br.) pokrycie składek do ZUS .
Ze zwolnienia mogą skorzystać także samozatrudnieni z przychodem do 15 681 zł (300 proc. przeciętnego wynagrodzenia), którzy opłacają składki tylko za siebie. Zwolnienie dotyczy składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, FGŚP, FEP. Przedsiębiorcy-samozatrudnieni zachowają prawo do świadczeń zdrowotnych i z ubezpieczeń społecznych za okres zwolnienia ze składek.

Przedsiębiorca, który obniżył wymiar czasu pracy w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa, może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika o 20 proc., nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
Przy tak obniżonym wymiarze czasu pracy Fundusz dofinansuje maksymalnie do wysokości 40 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń. tj. 2 452,27 zł.
Oba świadczenia przysługiwać będą przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od dnia złożenia wniosku o wypłatę świadczeń.Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania skutkom gospodarczym COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć ten okres, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.Wnioski mogą być składane elektronicznie, do dyrektorów Wojewódzkich Urzędów Pracy.

Pomoc ze środków FGŚP przysługuje przedsiębiorcy w okresie wprowadzonego przez przedsiębiorcę przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu, w przypadku spadku obrotów gospodarczych:

  • nie mniej niż o 15 proc., obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 2 kolejnych miesięcy w okresie po 01.01.2020 r., do łącznych obrotów z analogicznych 2 miesięcy z roku ubiegłego w następstwie wystąpienia COVID 19,
    lub
  • nie mniej niż o 25 proc., obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanego miesiąca w okresie po 01.01.2020 r., w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.

Ile dla pracownika

W związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa, pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Ile dla pracodawcy

Dzięki środkom z FGŚP pracodawca otrzyma dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń, czyli 1 533,09 zł, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

Możliwość złożenia do ZUS wniosku o zwolnienie z opłacania składek za trzy miesiące – od marca do maja 2020 r.  Zwolnienie dotyczy składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych.

Kogo dotyczy?

  • osób wykonujących działalność pozarolniczą przed 1 lutego 2020 r. i opłacających składki na własne ubezpieczenia,
  • płatników składek, którzy prowadzili firmę przed 1 lutego 2020 r. i zgłosili do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 osób na 29 lutego 2020 r.,
  • duchownych..

Jakie musisz spełnić warunki, aby skorzystać ze wsparcia?

  • Wykonywałeś działalność pozarolnicza przed 1 lutego 2020 r. i opłacałeś składki na własne ubezpieczenia lub byłeś płatnikiem składek przed tą datą i zgłosiłeś do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 osób na 29 lutego 2020 r. albo jesteś duchownym.
  • Gdy opłacasz składki wyłącznie na własne ubezpieczenia Twój przychód z działalności w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek nie może przekroczyć kwoty 15 681 zł., tj. 300% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia brutto.
  • Musisz złożyć wniosek do ZUS do 30 czerwca 2020 r.
  • Musisz złożyć dokumenty rozliczeniowe za okres marzec-maj 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. chyba, że zgodnie z przepisami jesteś zwolniony z ich składania.

Ze zwolnienia ze składek nie skorzystają firmy, które znajdowały się w trudnej sytuacji w grudniu 2019 r. i nie regulowały należności, w tym składek pobieranych przez ZUS. Wynika to z regulacji UE.

Jeżeli prowadzisz działalność w sektorze rybołówstwa i akwakultury lub w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, przekaż taką informację do ZUS. Informacja ta jest ważna, ponieważ w tych sektorach obowiązują inne progi dopuszczalnej pomocy publicznej. Ich przekroczenie może skutkować koniecznością zwrotu udzielonej pomocy publicznej.

 

Wielu przedsiębiorców prowadzących nieco większe firmy krytykowało zwolnienie ze składek ZUS jedynie dla samozatrudnionych i firm zatrudniających do 9 osób. Wystarczyło bowiem, by przedsiębiorca zatrudniał 10 osób, a zwolnienie już go nie obejmowało.

Tarcza antykryzysowa 2.0, czyli kolejna ustawa mające na celu zniwelowanie skutków epidemii koronawirusa, ma m.in. poszerzać krąg osób uprawnionych do zwolnienia ze składek ZUS na okres trzech miesięcy. Uprawnienia mają zyskać firmy zatrudniające do 49 osób oraz spółdzielnie socjalne.

Niestety – jest pewien haczyk. Jeśli np. firma zatrudnia 40 osób (a zatem mieści się w nowym projektowanym limicie), to i tak przedsiębiorca nie zapłaci składek jedynie za 9 pracowników. Tym samym projektowana ulga tylko minimalnie przyczyni się do polepszenia sytuacji nieco większych firm. W największym stopniu będzie premiować firmy zatrudniające zaledwie kilku pracowników więcej niż obecny limit.

 

PPK to dobrowolny i w pełni prywatny system długoterminowego oszczędzania, który ma podnieść bezpieczeństwo finansowe Polaków. Według minister finansów Teresy Czerwińskiej, Pracownicze Plany Kapitałowe są pierwszym programem oszczędnościowym skierowanym do ponad 11 miliona obywateli, który ma szanse stać się prawdziwie powszechnym, dzięki wpłatom zarówno po stronie pracodawcy, pracownika jak i budżetu państwa. Projekt ustawy zakłada, że nowe rozwiązania będą wprowadzane etapami. Kolejność tworzenia PPK będzie uzależniona od wielkości lub typu pracodawcy. Najwcześniej, bo w lipcu 2019 r, do PPK przystąpili najwięksi pracodawcy, zatrudniający powyżej 250 pracowników. Najpóźniej, bo w połowie 2020 r., małe firmy oraz jednostki sektora finansów publicznych. PPK to faktycznie program dobrowolny. Choć pracownik będzie przypisany do niego automatycznie, można będzie zrezygnować z oszczędzania w dowolnym momencie. Według projektodawców przedsięwzięcie ma być tanie. Przewiduje niski limit kosztów (0,6 proc.).

Harmonogram przystępowania firm do PPK

  • zatrudniających powyżej 250 osób (3,3 mln) – 1 lipca 2019
  • od 50 do 249 osób (2 mln) – 1 stycznia 2020
  • od 20 do 49 osób (1,1 mln) – 1 lipca 2020
  • pozostali (5,1 mln) – 1 stycznia 2021

Jak zrezygnować z PPK?

Uczestnik PPK będzie mógł zrezygnować z dokonywania wpłat do programu na podstawie pisemnej deklaracji złożonej u pracodawcy. W projekcie założono jednak możliwość ponownego powrotu do programu. Co cztery lata pracodawca będzie informował pracownika, który złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do Pracowniczego Planu Kapitałowego, o ponownym dokonywaniu wpłat. Oznacza to, że jeśli uczestnik PPK będzie chciał zrezygnować z dokonywania wpłat do PPK, to co 4 lata będzie musiał składać stosowną deklarację. Jednocześnie uczestnik PPK, który zrezygnował z udziału w programie, w każdym momencie będzie mógł ponownie do niego przystąpić.

  1. „13. emerytura” („13. renta”) przysługuje wszystkim emerytom i rencistom niezależnie od wysokości pobieranych świadczeń, także osobom pobierającym zasiłku i świadczenia przedemerytalne, nauczycielskie świadczenia kompensacyjne i rodzicielskie świadczenia uzupełniające czyli tzw. emerytury matczyne.
  2. Trzynastka wypłacana jest raz w roku.
  3. Termin wypłaty to kwiecień.
  4. Wyjątek stanowi wypłata osobom pobierającym zasiłek i świadczenie przedemerytalne. Osoby te otrzymają dodatkowe świadczenie w terminie majowej wypłaty pobieranych dotychczas świadczeń.
  5. Wypłacana jest wraz z pobieranym świadczeniem.
  6. Wypłacana jest z urzędu, co oznacza, że nie trzeba składać wniosku w tej sprawie.
  7. W przypadku posiadania prawa do kilku świadczeń uprawniających do otrzymania trzynastki wypłacona zostanie tylko jedna trzynastka.
  8. Wysokość 13. emerytury uzależniona jest od wysokości najniższej emerytury w danym roku.
  9. W 2020 r. najniższa emerytura wyniesie 1200 zł brutto. Jest to więc także kwota 13. emerytury. Netto jest to 1025 zł, czyli taką sumę emeryt otrzyma.
  10. Z kwoty 13. emerytury nie dokonuje się potrąceń ani egzekucji.
  11. Kwoty 13. emerytury nie wlicza się do dochodu.

W uproszczonej procedurze organ nie będzie badał zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ustawodawca stanął na stanowisku, że jeśli powstanie tych samowoli nie zostało zgłoszone przez wiele lat do organu nadzoru budowlanego przez sąsiadów, to można uznać, że lokalna społeczność akceptuje ich istnienie, a także że nie naruszają one interesów osób trzecich oraz że wpisują się w architekturę danej przestrzeni. Głównym wymogiem uproszczonego postępowania legalizacyjnego, dotyczącego starych samowoli budowlanych, będzie przedłożenie w toku postępowania:

  • oświadczenia o posiadanym prawie od dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
  • geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej
  • oraz ekspertyzy technicznej.

Co istotne, oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej. Z kolei ekspertyza techniczna powinna zostać sporządzona przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane, wskazującej, czy stan techniczny obiektu budowlanego nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz czy pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania. Uproszczonego postępowania legislacyjnego nie będzie można wszcząć jedynie w stosunku do obiektów budowlanych, do których wydano decyzje o nakazie rozbiórki przed dniem wejścia w życie ustawy. Legalizacja samowoli budowlanej według nowej procedury będzie możliwa bez konieczności wniesienia opłaty legalizacyjnej.Warto jednak zwrócić uwagę na istotny fakt, że nowelizacja wprowadza nowe regulacje w zakresie całego postępowania przed organami nadzoru budowlanego. W ustawie został bowiem wyodrębniony nowy rozdział „Postępowanie w sprawie rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem ustawy”, który wprowadza nowe brzmienie art. 48-53 pr. bud. regulujących całe postępowanie naprawcze i legalizacyjne.

Nowelizacja ustawy – Prawo budowlane wprowadza szereg zmian w zakresie procesu inwestycyjnego, które mają w założeniu uprościć procedury budowlane, a w szczególności usunąć nadmierne obowiązki po stronie inwestora oraz doprecyzować regulacje budzące wątpliwości interpretacyjne. Zmienia ponad 50 przepisów samego prawa budowlanego oraz szereg innych ustaw. Najważniejsze obszary zmian dotyczą:

  • podziału projektu budowlanego na trzy zasadnicze części,
  • liczby dokumentów na etapie składania wniosku o pozwolenie na budowę,
  • zmian w zakresie uzyskiwania odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.
  • ustalenia, jakie roboty budowlane wymagają dokonania zgłoszenia zamiast uzyskania pozwolenia na budowę, a jakie nie wymagają ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia,
  • wzmocnienia bezpieczeństwa pożarowego w przypadku zmiany sposobu użytkowania budynku lub jego części,
  • granicznego 5-letniego terminu dla stwierdzenia nieważności decyzji pozwolenia na budowę,
  • wprowadzenia łatwiejszej legalizacji „starych” samowoli budowlanych.

Wśród wyżej wymienionych szczególnie istotne są: nowy zakres podziału projektu budowlanego, nowy sposób wyznaczania obszaru oddziaływania obiektu, a także nowe zasady udzielania odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.

Projekt budowlany ma się obecnie składać z trzech zasadniczych części: projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego i projektu technicznego. Projekt techniczny ma zawierać m.in.: opis konstrukcji, charakterystykę energetyczną, a także w zależności od potrzeb wyniki badań geologiczno-inżynierskich i geotechnicznych warunków posadowienia. Zmniejszy się także liczba egzemplarzy projektu przedkładanych do organu z wnioskiem o wydanie decyzji pozwolenia na budowę z dotychczasowych czterech do trzech.

Zgodnie z nową definicją wprowadzoną nowelizacją prawa budowlanego przez obszar oddziaływania obiektu należy rozumieć teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zabudowie tego terenu. Jest to zasadnicza zmiana dla wszystkich osób będących sąsiadami takiej nieruchomości. Oznacza to, że trudniej będzie się im stać stroną postępowania. Według projektodawców ze względu na fakt, że obszar oddziaływania obiektu jest podstawą ustalania stron w postępowaniu o pozwolenie na budowę, pojęcie to musi być jednoznaczne. Uznano zatem, że inne formy ograniczenia zagospodarowania terenu niż zabudowa (przykładowo jak hałas, czy spaliny) wykraczają poza zakres przedmiotowy ustawy. Przedmiotowe ograniczenia odnoszą się do możliwości zabudowy danej działki bądź nieruchomości zarówno budynkami, jak również innymi obiektami budowlanymi. Nowe brzmienie przepisu regulującego wyznaczanie obszaru oddziaływania obiektu sprawia, że pod uwagę należy wziąć tylko przepisy związane z zabudową terenu, czyli przede wszystkim przepisy rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.